De Business Designmethode is gericht op innovatie en biedt een snelle manier van werken wanneer je geconfronteerd wordt met vele onzekerheden bij de ontwikkeling van iets nieuws. Of het nu gaat om een service, een product of het betreden van een nieuwe markt, deze business designmethode helpt je gestructureerd door het innovatieproces te navigeren. Business design is een “end-to-end” innovatieproces en wordt onderverdeeld in verschillende fases.
De implementatie van deze methode vraagt 100% commitment van managementteam tot de laatste schakel in de klantenservice. In andere woorden: de gehele organisatie wordt betrokken en alle cruciale functies worden getraind in de toepassing van de methode.
De implementatie binnen de organisatie wordt opgedeeld in 15 fases en loopt gedurende 1 jaar:
- Analyse van de stand van zaken vandaag
- Pilot sprints
- Ontwikkeling van het toekomstbeeld (Picture of the Future)
- Vastleggen van doelstellingen ➡️ OKRs (Objectives & Key Results)
- Vastleggen van nieuwe ideeën en project portfolio’s voor de komende kwartalen
- Opzetten van het interne innovatie managementsysteem – deel I
- Implementatie en herstructurering
- Activatie en Sprints: Fase I
- Evaluatie
- Activatie en Sprints: Fase II
- Evaluatie
- Revisie en opzet van het innovatie managementsysteem – deel II
- Brede implementatie en herstructurering
- Plannen van regelmatige review besprekingen
- Doorgaande afstemming met management en stakeholders
Het proces in schema voorgesteld:

Naast deze voorstelling van het proces behoeft de business designmethode een diepere en bredere uitleg van het Sprint proces, de rollen van de teamleden en de samenhang met de algehele business designmethode.
Onderstaand vind je een uitgebreider overzicht van de hoofdfases en de tijdsduur per stap.
Fase | Activiteiten | Duur |
Analyse |
|
3 weken |
Pilot Sprints | Typische business designprojecten met lage complexiteit. Hiervoor zijn twee redenen:
|
10 weken |
Toekomstbeeld | Serie van workshops met het management en geselecteerde medewerkers (of input vanuit eerdere strategische initiatieven) | 6 weken |
Opzet innovatie managementsysteem | Vastleggen van de organisatie setup voor innovatieactiviteiten incl. processen, tools en methode. Het complete systeem wordt gedocumenteerd in een playbook. | 6 weken |
Implementatie en herstructurering | Doorgaande aanpassing van de organisatie om het innovatiemanagementsysteem te implementeren | 5 maanden |
Sprints | Opvolgende fases van Business Design sprints | 10 weken per fase |
Evaluatie | Vaststellen van de implicaties voor opzet van het innovatiemanagementsysteem gebaseerd op de bevindingen vanuit de projecten | 2 weken per project |
Communicatie en stakeholder management |
|
Continu proces |
Als alternatief voor de algehele implementatie is het mogelijk om een geïsoleerde Sprinttraining te ondergaan. Dit zal de organisatie echter beperken in de toepassing en het gebruik van de business designmethode. Het blijft daarmee wel een krachtig tool om snel inzicht te krijgen of een nieuw product, een nieuwe dienst of een nieuw verdienmodel kans van slagen heeft. Daarbij wordt ook snel inzicht verkregen in de consequenties en de kosten.
In het kort is het Sprintproces een afgebakende periode van 6 of 10 weken afhankelijke van het onderwerp. Voor een verbetering van een bestaand proces, product of dienst zijn 6 weken voldoende. Voor een innovatie worden 10 weken uitgetrokken.
Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met mij op: